Partnerzy serwisu:
Biznes

Konsultacje założeń ZSK w województwie pomorskim. Kolejny warsztatowy panel ekspercki odbył się w Gdańsku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
06-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. CPK

Podziel się ze znajomymi:

Gdańsk jest kolejnym miastem wojewódzkim, w którym odbyły się warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) organizowane przez Centralny Port Komunikacyjny, PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury. W trakcie spotkania wskazywano na potrzeby transportowe regionu, proponowano przebiegi nowych połączeń kolejowych z uwzględnieniem zarówno ruchu pasażerskiego, jak i bardzo istotnych dla rozwoju regionu pomorskiego przewozów cargo.

Dzisiejsze warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej były jednym z ważniejszych spotkań, w kontekście planowania rozwoju infrastruktury kolejowej dla województwa pomorskiego. Potrzeby połączenia pomorskich portów, rozwój ruchu regionalnego, uwzględnienie ośrodków średniej wielkości, połączenia Kolejami Dużych Prędkości – każdy z tych tematów wymaga dobrego zaplanowania i wpisania w kontekst trwających inwestycji CPK i PKP PLK. CPK prowadzi obecnie prace nad opracowaniem najlepszego wariantu przebiegu linii kolejowych nr 5 Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie i 242 Grudziądz – Gdańsk. Już w zeszłym roku przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego odbyli serię 33 spotkań w gminach, przez które przebiega 5 rozpatrywanych wariantów tych linii. Wzięło w nich udział ponad 3 tysięcy mieszkańców. Temat proponowanych rozwiązań dla linii KDP na Pomorzu był również przedmiotem rozmów podczas prac warsztatowych, skupiających się na analizie jak prowadzone prace wpisują się w kontekst różnych scenariuszy rozwoju sieci kolejowej.

Znaczenie inwestycji kolejowych w regionie pomorskim, zarówno tych planowanych przez Centralny Port Komunikacyjny, jak i już realizowanych przez PKP PLK, podkreślał Michał Tusk, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury ds. rozwoju i integracji transportu urzędu marszałkowskiego województwa pomorskiego:

– Województwo pomorskie od lat stawia na kolej. Przy współudziale funduszy samorządu modernizowane są kolejne kilometry linii kolejowych. Ogromne środki inwestujemy w nowoczesny tabor, od lat mamy własną spółkę zarządzającą infrastrukturą. Inwestycje PKP PLK czy plany budowy przez CPK linii KDP CMK Północ przyjmujemy z satysfakcją i nadzieją. W przyszłości będą stanowić podstawę dobrej oferty przewozowej dla pasażera. Inwestycje kolejowe to również turystyka i transport cargo, co oznacza rozwój nie tylko Trójmiasta, ale i całego regionu.

Podczas warsztatów w Gdańsku uczestnicy wskazywali na konieczność usprawniania połączeń z Warszawą, a także dobrego skomunikowania Trójmiasta z Krakowem, Poznaniem oraz Bydgoszczą i Toruniem. Podkreślano również znaczenie dla rozwoju regionu realizacji połączeń transgranicznych. Zwrócono też uwagę na istotną rolę przewozów towarowych z i do trójmiejskich portów z miast takich jak Katowice, Łódź czy Rzeszów w kontekście wymiany cargo z Ukrainą i potencjału, który daje linia szerokotorowa LHS.

Warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej mają na celu wypracowanie długoterminowego planu rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce, który będzie realizowany po zakończeniu trwającego Programu Wieloletniego CPK 2024 – 2032, i Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r., stanowiącego podstawę inwestycji PKP PLK.

– Realizowane inwestycje PLK SA w województwie pomorskim pozwolą na zintensyfikowanie rozwoju połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i międzywojewódzkich oraz zwiększą konkurencyjność i efektywność przewozów towarowych. Warsztaty pozwoliły dostrzec konieczność poprawy jakości obsługi kolejowej portów w Gdyni i Gdańsku. Przed nami pogłębianie powiązań komunikacyjnych z Elblągiem, Grudziądzem, Olsztynem, Toruniem i Bydgoszczą w najwyższych parametrach technicznych, z perspektywą włączenia ich w ciągi komunikacyjne Trójmiasto – Warszawa, Poznań, Łódź, Katowice czy Kraków. Nie mniej istotny okazał się turystyczny aspekt woj. pomorskiego i stojące przed nami z tego tytułu wyzwania: Mierzeja Helska, Łeba, Żuławy Wiślane czy Szwajcaria Kaszubska to silne generatory ruchu w regionie. Należy im się nasza wyjątkowa uwaga – mówi Paweł Pleśniar, pełnomocnik zarządu i dyrektor ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej PKP PLK.

Warsztaty Zintegrowanej Sieci Kolejowej obywają się w każdym z województw. Od początku roku przedstawiciele CPK, PKP PLK i IRMiR odwiedzili już Białystok, Lublin, Kielce, Kraków, Rzeszów, Wrocław, Opole, Poznań i Zieloną Górę. Po zakończeniu serii spotkań warsztatowych rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe. Ich celem będzie stworzenie kompleksowej koncepcji Zintegrowanej Sieci Kolejowej, która określi kierunki rozwoju międzyregionalnej sieci kolejowej realizowanej przez CPK i PKP PLK.

W opracowaniu finalnych wniosków pomocne będą narzędzia analityczne CPK, takie jak Pasażerki Model Transportowy i Towarowy Model Transportowy. Nad całością prac nad ZSK czuwać będzie Rada Naukowa złożona z ekspertów i naukowców. Zakończenie analiz dotyczących Zintegrowanej Sieci Kolejowej planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)

Infrastruktura

CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)

Centralny Port Komunikacyjny 06 marca 2025

CPK podsumowuje drugie spotkanie Forum Dialogu Technicznego

Prawo i polityka

Lotnisko Chopina i CPK: Ruch transferowy a rozbudowa portu

Infrastruktura

Zobacz również:

CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)

Infrastruktura

CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)

Centralny Port Komunikacyjny 06 marca 2025

Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Infrastruktura

Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Centralny Port Komunikacyjny 21 lutego 2025

Pozostałe z wątku:

CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)

Infrastruktura

CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)

Centralny Port Komunikacyjny 06 marca 2025

CPK podsumowuje drugie spotkanie Forum Dialogu Technicznego

Prawo i polityka

Lotnisko Chopina i CPK: Ruch transferowy a rozbudowa portu

Infrastruktura

Zobacz również:

CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)

Infrastruktura

CPK: Tak będzie wyglądała polska KDP (nowe wizualizacje)

Centralny Port Komunikacyjny 06 marca 2025

Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Infrastruktura

Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej

Centralny Port Komunikacyjny 21 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5